EN MAGISK HELG

WOW, vilken helg jag haft!
Kan börja med att säga att anledningen till varför det ekat tomt här i ett par dagar är för att jag först nu i skrivandes stund är första gången jag är hemma sen i lördags förmiddag, och jag har inte kunnat blogga via mobilen. Men NU tänkte jag sammanfatta mina tre senaste dagar!
 
LÖRDAG
I lördags hade jag förmiddagen hemma, som spenderades mestadels i mitt rum med lite småpyssel. Framåt eftermiddagen satte jag mig på tåget mot huvudstaden i strålande bra väder. I Waterloo bytte jag till tunnelbana mot Bermondsey där min kompis Sebastien bor! Vi är vänner genom våra föräldrar som känt varandra sedan min mamma bodde i England. Jag mötte i alla fall upp honom, och efter det gick vi hem till honom, pratade lite med hans föräldrar och sedan rog vi en promenad längs med Themsen tillbaka till området runt Waterloo för att äta middag på en liten mysig italiensk restaurang för att fira min födelsedag!
Jag åt jättegod kyckling och han åt någon pastagrej.
Därefter tog vi en långpromenad till Westminster Abbey där vi till slut köpte en frozen yoghurt och satte oss vid vattnet med utsikt över fina Big Ben:

Vi traskade sedan vidare längs med vattnet som dessutom är jättefint kvällstid med massa ljus, lyktor och liknande överallt. Vi satte oss i en liten park vi hittade som verkligen var jättemysig, och pratade om allt mellan himmel och jord verkligen:


Vi gick därefter hemmåt och somnade sedan runt 1.
Morgonen där på lämnade vi huset vid ungefär 10, satte oss på en buss till Hyde Park och tog en liten promenad där innan vi gick ner till den lilla sjön som finns i mitten av parken. Där finns ett cafe/restaurang som vi bestämde oss att äta frukost på! Vi satte oss på uteserveringen med utsikt över parken och vattnet, men det började dessvärre regna så vi fick flytta in.. Det var väldigt mysigt ändå dock, och min frukost var galet god!

Vi tog sedan en buss upp till Camden för att strosa runt lite där. Camden Town är ett område i norra London som är känt för sin marknad. Hela området är i princip en marknad, full med massa små butiker och stånd. Vi satte oss på ett litet café där och bara pratade, och gick sedan runt lite bland alla stånd.
 
Köpte bara två piercingar då min gått sönder, MEN; vi tatuerade oss! Hur spontant som helst blev jag sugen på att tatuera mig och efter ett bra tag lyckades jag övertala honom. Sagt och gjort; vi kilade in på en tatueringsstudio och två timmar senare var vi båda gaddade. Bild kommer snart!

Runt klockan fem åkte vi tillbaka till centrala London, och då det var för tidigt för middag och vi inte hade några andra planer bestämde vi oss för bio! Vi gick in på närmsta biograf pch köpte biljetter till den filmen som skulle visas närmast när vi kom utan att vi visste vilken det var. Det blev The secret life of pets haha, en animerad film om husdjur i New York skulle man kunna säga. Jättemysig film faktiskt!

Efter filmen var vi lite middgssugna, men innan det tog vi ytterligare en promenad fast denna gången borta vid Tower Bridge! Klockan var runt sju, så solen hade börjat gå ned och det var hur vackert som helst vid bron!
 

Eftersom att jag aldrig tidigare ätit Sushi bestämde vi oss för att testa på det, och gick därför till närmsta sushirestaurangen och testade lite smått och gott, och faktiskt; det var helt okej!
 
Innan vi gick hem satte vi oss på en annan restaurang precis vid Tower Bride där han beställde en öl och jag en alkoholfri drink, och satt där tills de stängde vid 12, då vi gick hem!
 
Idag vaknade vi runt 9, åt frukost hemma och sa sedan hejdå för denna gång vid tunnelbanan där jag sedan åkte till Waterloo igen för att möta upp ett gäng svenska tjejer för en heldag i London! Hela 9 tjejer var vi och planen var att tillsammans göra alla turistattraktioner i London, men då alla ville lite olika bestämde vi oss för att dela på oss. Tre av tjejerna hoppade på en turistbuss medan jag och de tre andra började gå runt på lite bakgator. Då alla av oss sett de flesta turistattraktioner i London ville vi istället titta på lite andra saker och gick istället på gator där vi aldrig varit, för att se lite nya saker. Vi gick på supermysiga bakgator, förbi China Town och sedan hittade vi vägen till Nordic Bakery där vi käkade lunch!

Vi bestämde oss sedan för att ta en buss upp mot Little Venice som är ett område känt för att se ut ungefär som Venedig, därav namnet. Det är en kanal med massa broar över och massa båtar. Jättefint område verkligen, hur mysigt som helst, och visst fick man lite Italien-känsla!
 

När vi kommit en bit ser vi att det går en parad över en av broarna, med människor klädda i rosa fjädrar, dansandes till jättehög musik över bron. Vi blir ju då nyfikna och går upp till andra sidan, där vi i en park ser något som ser ut att kunna vara en marknad. Helt ovetandes om vad det var gick vi in, vilket vi nu i efterhand kanska inte borde gjort..
Här i England är det idag en röd dag, en Bank Holiday, vilket innebär att alla är lediga och att det mesta är stängt. Folk passar därför på att fira vissa högtider under dessa dagar - och uppenbarligen gjorde de det idag. Uppe i området Notting Hill har det under denna helg pågått Notting Hill Carneval, en jättestor carneval med tusentals männskor och massa ståhej. Med tanke på att det skulle vara sjukt mycket folk där och alldeles för myckt kaos ville vi inte åka dit, men helt plötsligt stod vi i ett minst lika stort kaos. Det pågick nämligen en lika stor carneval i området vid Little Venice och helt plötsligt befann vi oss i mitten av det. Jag tror aldrig jag trängts med så mycket folk alltså. Folk var utklädda, täckta i fjädrar, folkdräkter, kostymer och vem vet vad! Musik spelades superhögt från alla gathörn och det var människor ÖVERALLT. Gator stängdes av, bussar gick inte och till och med vissa tunnelbanestationer var avstängda. Poliser och vakter fanns överallt och allt var verkligen ett kaos. Vi var fast inne i kaoset i säkert 40 minuter utan att hitta ut. Vi såg inget slut på det.. Efter mycket trängsel och letande hittade vi till slut ut till en lugnare plats och tog oss sedan tillbaka till där vi började. Vi planerade då att ta en buss tillbaka till cetrala London men det var lättare sagt än gjort. Väldigt få bussar gick pga carnevalen, så de som väl gick var verkligen fullproppade med människor. Vi kom till slut på en buss som tog oss tillbaka till Waterloo där vi lättade satte oss ner på ett svalt och lugnt café och bara andades ut. Vilken dag!!
Det syns inte på bilderna hus kaotiskt det var, men enda gången man fick chansen att ta bild var när det var lite glesare med folk.
Jag kom tillbaka med tåget till Oxshott vid fem ungefär, och sedan dess har jag bara tagit det lugnt, ätit middag med familjen och nu ska jag sova, för jag vet inte när senast jag var såhär trött!

 
livet som au pair | |
Upp