EN HELG VID HAVET

Idag är ingen bra dag. Idag hade jag dagen planerad och somnade igår kväll med en bra känsla och kände att måndag trots allt kommer bli bra, fast det innebär jobb och tillbaka till rutiner. Trodde jag ja.. Efter att sovit ynka fem timmar tog jag mig igenom morgonen helt okej, fick upp och iväg barnen i tid och fick även både tvätt, strykning och plugg klart tidigt. Sen kom ångesten som en våg över hela mig och allt bara stannade. Det är så svårt att förklara det här med ångest för någon som inte vet, för det handlar inte om "vanlig" ångest, ångest inför en prestation eller som vissa säger "söndagsångest". Det här är generell ångest, och den förstörde hela min måndag. Har från klockan 12 fram tills nu bara sovit, och bara varit. Det känns lite som att jag blivit påkörd av en buss, tio gånger. Kroppen är helt slut, och huvudet är ännu värre. Hela jag är ångest idag.

Över till något roligare; helgen!
Ja, som rubriken lyder har den här helgen spenderats vid havet då jag, Fanny och My tog tåget till den fantastiska kuststaden Hastings! Vid 8 tog jag tåget i lördags och vid 11 hoppade vi av på Hastings station och hörde genast fiskmåsarna och såg bara efter några meter havet. Solen hade vi också med oss och det var ren och skär vår i Hastings. Vi promenerade genom centrum och direkt ner till havet där vi satt på stenstranden i solen ett tag, kände på vattnet och gick ut på piren.
Nu blev det många bilder här, men det var så himla vackert så det var helt omäligt att inte fota. På fler av bilderna syns Hastings pir, som byggdes år 1872 men som tyvärr brändes ner (liksom väldigt många pirer på engelska kusten), men har sedan byggts upp igen. Den gick vi ut på, men till skillnad från piren i Brighton som var full av karuseller, affärer och dylikt var den här helt tom. Men fint ändå, och aldrig fel med havsutsikt!
Därefter tog vi oss till en restauang och åt supergod lax innan vi hittade vårt hotell. Vi övernattade nämligen i Hastings. Incheckade och klara gav vi oss ut på stadspromenad! Vi gick hur länge som helst genom centrum, gamla stan och tan att vi ens visste om det hamnade vi på en av de två kända kullarna i Hastings. Det finns både East Hill och West Hill som är två kullar då. Hela staden bestod egentligen bara av backar, och till slut hamnade vi på east hill efter att ha kämpat oss upp för en lång backe. Där finns även Hastings slott, som det i och för sig inte är mycket kvar av. Men vi såg slottsruinen i all fall! Man kan, under dagtid, få gå in i det som finns kvar men då vi var där lite för sent nöjde vi oss med att bara se det utifrån. Vi hade dessutom utsikt över hela Hastings stad, havet och piren och precis då gick även solen ner. Behöver man säga mer än så??
Mer än nöjda med denn utsikt tog vi oss sedan ner till staden igen för middag, följt av en mysig kväll på hotellet.
Dagen därpå startade vi med en lång hotellfrukost, och det sitter ju aldrig fel. Vi tog oss sedan till west hill. För att komma upp där kan ma åka som en liten spårvagn uppför kullen som vi självklart testade på:
Bild från google.
Där uppe hade vi utsikt över kullen vi sett dagen innan, och återigen över hela staden och havet. Trots att regnet hängde lite i luften och det var dimmigt så var det även här uppe helt fantastiskt fint!
 Det inringade är kullen och slottet vi besökte kvällen innan.

Vi tog oss sedan vidare till nästa turistattraktion: the smugglers adventure! Hastings är även känt för sina grottor som använts både som gömställe för smugglare back in the days, men även som gömställe och skydd för människor under andra världskriget. Så vi fick gå ner i grottorna där ma fick lära sig om dess historia via ljudspår, dockor och scener runt om i grottan. Det var väldigt intressant och så häftigt att gå runt i grottorna och alla tunnlar. Spänannde med historia när man får uppleva den så!
Vi åt sedan lunch innan vår tid i Hastings började ta slut. Sedan väntade bara en lång tågresa hem.
En himla bra helg helt enkelt med mina två favoriter, en underbart mysig stad, lite frisk havsluft och massa nya minnen och äventyr i bagaget! Hastings - you treated us well!